Octubre 2017 @ca #45
Corporatiu

Solvia presenta l’observatori sobre l’habitatge Solvia Innova

solvia_post_tendencias_1

Per a l’estudi Tendències de futur al voltant de l’habitatge s’ha comptat amb l’assessorament d’un think tank integrat per diversos experts dels àmbits de l’arquitectura, la sociologia i l’urbanisme. Els immobles del demà seran més adaptables a les necessitats dels usuaris, intel·ligents quant a les seves funcionalitats i amb un major nombre de serveis que els actuals. Solvia posa en marxa una promoció pilot a Sant Andreu de Llavaneres on s’aplicaran algunes de les noves tendències de l’habitatge del futur i que es comercialitzarà a partir de l’estiu de 2015 . L’operador immobiliari de Banc Sabadell també convoca el premi d’arquitectura “Benvingut a casa”, dotat amb 20.000 euros, i que reconeixerà els millors projectes de disseny de l’habitatge que necessita la societat del segle XXI.

Solvia, l’operador immobiliari de Banc Sabadell, ha presentat aquest matí a l’auditori de la Torre Banc Sabadell de Barcelona un programa d’accions per tractar de conèixer com serà el futur de l’habitatge a Espanya. Aquest programa es fonamenta en la posada en marxa d’un observatori, anomenat Solvia Innova, que neix amb la filosofia de ser un espai d’estudi i reflexió eminentment propositiu del que ha de ser la llar dels pròxims anys.

Aquest observatori que Solvia obre a la societat arrenca amb la divulgació de l’estudi Tendències de futur al voltant de l’habitatge, el primer treball d’aquest tipus que s’efectua a Espanya, i la convocatòria del premi d’arquitectura “Benvingut a casa”, un concurs d’idees que promourà i reconeixerà els millors projectes de disseny dels habitatges que necessita la societat espanyola del segle XXI.

També està previst l’organització de debats i workshops amb arquitectes per tot el país i la construcció de noves llars sota els conceptes d’adaptabilitat i sostenibilitat.

El motiu de la creació de Solvia Innova obeeix a l’obertura d’un marc general d’anàlisi sobre el procés immobiliari dins el context de la crisi econòmica i els canvis que la societat està experimentant. Segons el director general de Banc Sabadell, Miquel Montes, “som en un moment en què se’ns obre l’oportunitat de trobar nous camins per enfocar el sector cap al segle XXI. Vivim un canvi de paradigma en tots els àmbits. Els immobles actuals no sempre donen resposta als requeriments dels consumidors i al ciutadà li resulta complicat definir exactament el que necessita. Volem compartir amb la societat el que hem anat aprenent, plantejar altres iniciatives i fomentar la innovació en l’habitatge. Solvia vol ser un agent actiu i innovador que anticipi les necessitats futures”.

Conclusions de Tendències de futur al voltant de l’habitatge

El primer estudi de Solvia Innova, que ha comptat amb la col·laboració d’un think tank integrat per experts en arquitectura, urbanisme i sociologia, diagnostica sis tendències que influiran en el futur de la construcció. Aquestes són les principals conclusions i l’opinió d’alguns dels experts que hi han participat.

  • La demografia. La societat espanyola evoluciona cap a una estructura familiar més diversa amb relacions socials complexes i la població, cada cop més envellida, comparteix els seus dies amb els nadius digitals que avui ja representen un 8,3% del conjunt de ciutadans. Com a conseqüència, el sector immobiliari s’haurà d’especialitzar i la llar del futur s’haurà d’adaptar a les necessitats concretes dels cicles i estils de vida de les persones. Pel sociòleg Jesús Leal, “Espanya és una societat en la qual les necessitats de creixement dels habitatges vénen donades per la reestructuració de les formes de convivència que es manifesten en un decreixement de la dimensió de la llar. Totes les tipologies de família no tradicional creixen. L’augment de les llars unipersonals marcarà bastant el futur”.
  • Consum col·laboratiu. La crisi està propiciant un canvi de mentalitat en els consumidors. Espanya està optant pel consum col·laboratiu, allunyant-se del sistema tradicional de propietat de béns i serveis. Per l’arquitecta Carmen Espegel, “hi ha molts graus de compartir: semiarrendament d’espais i/o habitacions o fins i tot habitatges polinuclears amb diferents parts d’ús col·lectiu compartit que es donen a l’edifici, com ara gimnàs, sala de música, biblioteca… Les noves generacions estan més preparades per a això”.
  • Fugacitat.Les persones cercaran cada vegada més la gratificació instantània, el canvi constant i el no-compromís en les seves accions. Per l’arquitecte Enric Ruiz-Geli, “abans es pensava un projecte dos mesos però es construïa en dos anys. La tendència és que es pensi en sis mesos i es construeixi en un any. I això serà possible a la construcció digital que estalvia temps i recursos econòmics”.
  • Poder de l’individu.El poder que un consumidor ostenta va guanyant pes gràcies a la capacitat per aprendre, crear, transmetre idees i generar moviments socials. Un 63% dels consumidors, per exemple, volen personalitzar els productes o serveis que reben. La llar serà un reflex de la seva identitat i el sector immobiliari haurà d’involucrar l’usuari en el procés fent-li veure que té el poder de disseny de la llar. Per l’arquitecte i professor Xavier Monteys, “hi ha d’haver habitatges concebuts per peces més homogènies i regulars perquè la gent tingui la possibilitat de fer el que vulgui amb cada espai”.
  • Immaterialització.En un entorn espanyol de postabundància i dificultats per al consum, les experiències emocionals guanyen rellevància. El futur de la indústria immobiliària passa per oferir experiències sensorials i personals durant cada pas del procés d’adquisició de la llar. Per l’arquitecta Carmen Espegel, “s’ha d’anar cap a un concepte d’habitatge divertit, lúdic; una casa funcional amb un caràcter sensorial molt fort, una casa que em faci descobrir coses, construïda amb materials que generin noves experiències com els que deixen la teva empremta impresa”.
  • Vida Smart. La tecnologia està elevant l’estil de vida a una nova dimensió del confort, conveniència, control i seguretat en el dia a dia. L’anomenat “Internet de les coses”, basat en sensors a l’entorn i objectes permanentment connectats entre si que registren hàbits i s’adapten a les necessitats diàries de les persones. Tot estarà interconnectat. Per l’arquitecte Enric Ruiz-Geli, “poder controlar el consum energètic de l’edifici per mitjà de la domòtica et permet controlar i avalar la teva qualitat de manera quantitativa. No et gastaràs diners en sensors després d’haver-te gastat milers d’euros en la construcció? Seria una ximpleria”.

La conclusió general del primer estudi de tendències és que els immobles del futur seran més adaptables a les necessitats dels usuaris al llarg del seu cicle de vida, intel·ligents quant a les seves funcionalitats i oferiran més serveis que els actuals.

A partir d’aquests estudis, Solvia iniciarà molt aviat una promoció pilot a Sant Andreu de Llavaneres (Maresme), on posarà en pràctica els coneixements obtinguts sobre com han de ser els habitatges i l’oferta de serveis associats. També s’experimentarà amb sistemes constructius innovadors que ofereixen una bona qualitat de l’habitatge. Aquesta promoció es comercialitzarà a partir de l’estiu de 2015.

Premi “Benvingut a casa”

Una altra iniciativa que parteix de l’observatori Solvia Innova és la creació del premi d’arquitectura “Benvingut a casa”. La seva convocatòria busca impulsar la innovació en el disseny de l’habitatge, reconeixent aquelles idees que donin solucions a la llar que la societat del segle XXI necessita.

El premi d’arquitectura “Benvingut a casa” estarà dotat amb 20.000 euros. Es dirigeix als professionals del sector i té com a objectiu reflexionar entorn de l’habitatge col·lectiu amb el repte de desenvolupar conceptes d’habitatge que responguin als nous models socials, econòmics, tecnològics i ambientals. Aquest premi forma part del nostre compromís per construir un futur més sostenible”, ha explicat el director general de Banc Sabadell, Miquel Montes.

Per participar-hi, s’ha creat el portal www.solviainnova.cat, on els candidats trobaran tota la informació. Els projectes s’hauran de lliurar a l’octubre i un jurat tècnic farà una primera selecció. D’aquesta preselecció, el jurat triarà els finalistes, que hauran de fer un segon lliurament durant el mes de novembre. El guanyador es donarà a conèixer abans que acabi l’any.

Amb la presentació de l’estudi Tendències de futur al voltant de l’habitatge i del premi d’arquitectura “Benvingut a casa”, així com altres iniciatives que es desenvoluparan, l’observatori Solvia Innova pretén ser una referència que ajudi a establir les bases del sector immobiliari dels anys vinents.

Més de 40.000 immobles venuts

Solvia és un dels principals operadors immobiliaris del mercat espanyol, amb més de 40.000 habitatges venuts al país des de 2011. El 2013 va comercialitzar més de 18.000 unitats, un 30% més que en el 2012, tot i haver augmentat preus en un gran nombre d’immobles.

<< tornar