Juny 2017 #41
Reportatge

Ciutats bike friendly

02Les ciutats són cada vegada més intel·ligents. Busquen la millora contínua per garantir la qualitat de vida dels seus habitants i donen prioritat a la sostenibilitat. Un dels aspectes que més tenen en compte és la mobilitat: els preocupa trobar solucions de transport que permetin un trànsit fluid i respectuós amb el medi ambient.

En aquest sentit, moltes ciutats intel·ligents aposten per la bicicleta com el transport urbà del futur. Ho consideren el substitut més eficaç per al vehicle privat, ja que és assequible i net: el seu ús contribueix a reduir tant les emissions de CO2 com la contaminació acústica a la ciutat.

Cada vegada més poblacions s’esforcen per adaptar-se a la cultura ciclista i fomentar aquest mitjà de transport entre els seus ciutadans. Amsterdam, Copenhaguen, Barcelona, Berlín o París són un bon exemple d’aquesta tendència. Entre les mesures introduïdes, destaquen la creació d’una xarxa de vies exclusives per a ciclistes, la instal·lació de senyals de tràfic i zones d’aparcament específiques, l’engegada de sistemes públics de lloguer de bicicletes o les facilitats per combinar aquest vehicle amb el transport amb tren o metre. A Trondheim (Noruega) fins i tot compten amb el CycloCable, un ascensor que ajuda els ciclistes a pujar carrers empinats.

La tendència de tornar la ciutat més amigable als ciclistes i menys depenent dels automòbils ha tingut tanta importància que fins i tot s’ha encunyat una paraula per definir-la: Copenhagenize. Prové del fet de prendre Copenhaguen, una de les ciutats més bike friendly, com a model per aconseguir aquesta adaptació. L’auge de la cultura ciclista també ha donat lloc al moviment Cycle Chic, que defensa que l’ús de la bicicleta no està renyit amb anar a la moda, i a la creació del distintiu Bikefriendly per a allotjaments condicionats per a ciclistes.

La consultora Copenhagenize va elaborar l’any passat un rànquing de les ciutats més bike friendly del món. Els primers llocs estan dominats per ciutats del nord d’Europa, com ara Amsterdam i Utrecht als Països Baixos o Copenhaguen a Dinamarca, encara que també trobem localitats com són Tòquio (Japó), Mont-real (Canadà), Rio de Janeiro (Brasil) o Budapest (Hongria). I encara que sembla que l’adaptació urbana de la cultura ciclista continua sent una assignatura pendent a Espanya, dues ciutats surten al rànquing: Barcelona i, sobretot, Sevilla, que té l’honor d’ocupar el quart lloc en la classificació.

<< tornar